"קיום התורה – תלוי באחדות כלל ישראל"

הרב ברק בן ניסן No Comments on "קיום התורה – תלוי באחדות כלל ישראל"

הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה | האור החיים מבאר איך יזכה יהודי לקיום כלל התורה, הרי ישנם מצוות מיוחדות לכהנים לדוגמא, שלא כל אחד יכול לקיים

הרב ברק בן ניסן
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בפרשת השבוע נאמר 'ותכל כל עבודת משכן אוהל מועד ויעשו בני ישראל ככל אשר ציווה ה' את משה כן עשו'.

רבינו האור החיים הקדוש שואל, והרי רק בצלאל וחכמי לב עשו את המשכן וכליו, ואם כן איך התורה אומרת 'ויעשו בני ישראל'???

ומיישב רבינו הקדוש לפי מה שקדם לנו שה' יתברך נתן לנו תרי"ג מצוות, (613 מצוות) וזה לא אפשרי שאדם אחד יעשה את כולם, כי יש מצוות שהם רק לכהנים, ויש מצוות שהם רק ללויים, ויש מצוות שהם רק לישראלים, ויש מצוות שהם רק לנשים. ואם כן אין במציאות שאחד יעשה את המצווה שאינה שייכת לו, וידוע שיש לאדם רמ"ח (248) אברים כנגד רמ"ח (248) מצוות עשה, ויש לאדם שס"ה (365) גידים כנגד שס"ה (365) מצוות לא תעשה. ואם כן איך יחיד יכול לקיים הכול כדי להשלים את התיקון של כל אבריו וגידיו???

לזה באה התורה ומלמדת אותנו, שבהתחברות כל עם ישראל, כן יש שייכות לקיים את כל המצוות, וזה נקרא 'מחברת הכללות', שבהתחבר כולם יחד, נחשב שכולם קיימו את כל המצוות.

וזה לשונו הקדושה: 'כי כאן עשה הכתוב מחברת הכללות בקיום התורה, והראה כי בני ישראל יזכו זה לזה, והתורה ניתנה להתקיים בכללות ישראל כל אחד יעשה היכולת שבידו ויזכו זה לזה'. עד כאן לשונו.

ולפי זה מבאר רבינו הקדוש גם את הפסוק 'ואהבת לרעך כמוך' פירוש כמוך, לצד שהוא כמותך, כי אתה וחברך זה אחד, כי כשחברך שלם, זה טוב לך, ובאמצעותו, אתה משלים את השלימות שלך במצוות, ואם כך, אז 'חברך אינו אדם אחר, אלא חברך זה אתה עצמך וכאחד מחלקיך'.

[אור החיים פקודי פרק לט פסוק לב]



0 תגובות